Naukowcy z Politechniki Krakowskiej przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Rafał Grzyb PAP, (DK) | redakcja@agropolska.pl
30-01-2024,8:35 Aktualizacja: 30-01-2024,8:40
A A A

Naukowcy z Politechniki Krakowskiej przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem. Jak podkreślił kierownik zespołu prof. Marek Brzeżański, jest to kolejna innowacja związana z badaniami nad zastosowaniem wodoru jako paliwa, które prowadzone są w tej uczelni od lat 80 XX w.

Swoje innowacyjne rozwiązanie wynalazcy z krakowskiej uczelni po raz pierwszy zaprezentowali publicznie w poniedziałek podczas specjalnego pokazu na Wydziale Mechanicznym PK.

Rektor PK prof. Andrzej Szarata podkreślił podczas prezentacji, że jednym z zadań politechniki jest kształtowanie nowej rzeczywistości i patrzenie w przyszłość. "Wodór to paliwo, które może zrewolucjonizować transport, a równocześnie stanowi ogromne wyzywanie badawcze" - zaznaczył rektor.

Przypomniał, że naukowcy z krakowskiej uczelni od kilkudziesięciu lat zajmują się wykorzystaniem wodoru jako paliwa w silnikach. - A zaprezentowane właśnie rozwiązanie powstało dzięki ich wiedzy i kompetencji – swoją innowacyjnością wybiega kilkanaście lat w przyszłość – ocenił retor.

Nad adaptacją tłokowego silnika spalinowego do zasilania wodorem pracował zespół naukowców z Katedry Pojazdów Samochodowych PK pod kierunkiem prof. Marka Brzeżańskiego. W celach badawczych został do tego wykorzystany 5-cylindrowy, przemysłowy silnik Scania.

Prof. Brzeżański, przypominając historię badań w PK nad wykorzystaniem wodoru do zasilania silników spalinowych, zaznaczył, że w najnowszym rozwiązaniu posłużono się całą wiedzą zdobytą we wcześniejszych pracach, a także wprowadzono nowe, autorskie elementy.

wiceminister rozwoju, sługocki, motoryzacja, branża samochodowa

Wiceminister rozwoju przekonuje: ci, którzy stracili pracę przy produkcji silników, znajdą ją przy produkcji akumulatorów

Wiceminister rozwoju i technologii Waldemar Sługocki poinformował w piątek w Sejmie, że w Polsce otwierają się duże podmioty gospodarcze produkujące akumulatory. - Wiele osób, które straciły pracę przy produkcji silników...

Silnik przemysłowy z zapłonem samoczynnym – tłumaczył naukowiec – musiał zostać gruntownie przebudowany do korzystania z wodoru jako paliwa. Naukowcy zaprojektowali więc i wykonali cały nowy system spalania wraz z dedykowanymi tłokami, systemem doprowadzania paliwa – został on m.in. wydrukowany na drukarkach 3D, układem zapłonowym, modułami przepustnicy sterowanymi silnikiem krokowym, czy oprogramowaniem silnika. Wszystkie te elementy zostały wykonane w Katedrze Pojazdów Samochodowych PK.

"Jeżeli produkcja wodoru z odnawialnych źródeł ruszy pełną parą, to w okresie przejściowym ewolucji motoryzacyjnej można stosować wodór do tłokowych silników spalinowych. Największą zaletą tego rozwiązania są korzyści dla zdrowia ludzi i środowiska - brak emisji toksycznych składników spalin oraz brak emisji dwutlenku węgla" - wskazał prof. Brzeżański.

Jak dodał, krakowscy naukowcy prowadzą badania nad wykorzystaniem wodoru wielotorowo. Oprócz adaptacji tłokowego silnika spalinowego do tego paliwa, współpracują też z koncernem Toyota przy pracach dotyczących ogniw wodorowych, a także opracowują własne konstrukcje. W katedrze powstał m.in. silnik jednocylindrowy z nowatorskim systemem bezpośredniego wtrysku wodoru do komory spalania.

Poleć
Udostępnij