40 milionów na elektryczne autobusy. Mają wozić dzieci na wsiach
W kolejnych 16 gminach na obszarach wiejskich dzieci do szkół będą woziły ekologiczne autobusy elektryczne. Podpisano w tej sprawie stosowne umowy.
Dofinansowania dla samorządów wiejskich na zakup zeroemisyjnych autobusów pochodzą z programu priorytetowego "System zielonych inwestycji (GIS - Green Investment Scheme) - KANGUR- Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły", którego celem jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza.
Porcje zdrowia w szkołach. Uczniowie dostaną owoce, warzywa i mleko
Z programu "Kangur" Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansuje przedsięwzięcia zmniejszające zużycie paliw w transporcie w gminach.
- Ekologiczny transport to konkretne korzyści dla mieszkańców: mniejsze zanieczyszczenie powietrza i mniejszy hałas, a jednocześnie dla samorządów i operatorów taboru, którzy dzięki nowoczesnym technologiom będą mogli łatwiej i taniej organizować komunikację w regionie. Program "Kangur" to istotny element naszych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju transportu. Dzięki prawie 40 mln zł wsparcia z NFOŚiGW, kolejne gminy wiejskie i miejsko-wiejskie już niebawem będą mogły cieszyć się z zeroemisyjnych autobusów służących dzieciom w bliższej i dalszej przyszłości - podkreślił Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska, który spotkał się z samorządowcami po podpisaniu umów.
- Niezależnie od skali i budżetu programu, stawiamy na kompleksowość, a jednocześnie elastyczność rozwiązań, by nasi beneficjenci, w szczególności w regionach lub sektorach z największymi wyzwaniami, mogli jak najlepiej wykorzystać dostępne środki. Rosnące zainteresowanie programem "Kangur", w połączeniu z aktywnością mniejszych gmin w innych naszych programach, pozwala z optymizmem patrzeć na proces zrównoważonego rozwoju elektromobilności w Polsce - stwierdził prof. Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW.
W Polsce potrzebne są nowoczesne szkoły rolnicze
W drugiej edycji programu "Kangur" wsparcie otrzyma 16 gmin. To Skalbmierz, Pałecznica, Troszyn, Krasnopol, Daszyna, Przedecz, Śniadowo, Działoszyce, Rzeczyca, Wieniawa, Ojrzeń, Platerów, Zduny, Rusinów, Ożarów Mazowiecki oraz Jawornik Polski.
Wszystkie otrzymają dofinansowania w postaci dotacji - łącznie 34,2 mln zł, czyli 85 proc. przyznanych środków. 12 gmin skorzysta również z pożyczki z NFOŚiGW.
"Uzyskane z Funduszu pieniądze beneficjenci przeznaczą na zakup 16 zeroemisyjnych, nowoczesnych i umożliwiających transport osób z niepełnosprawnościami autobusów oraz szkolenie kierowców. 15 gmin zainwestuje także w infrastrukturę ładowania pojazdów" - czytamy w komunikacie Funduszu.
Jak w nim zaznaczono, Polska jest największym producentem autobusów elektrycznych w Europie i jednocześnie jednym z liderów, jeśli chodzi o liczbę autobusów zeroemisyjnych w transporcie. Mamy w kraju 484 zarejestrowane autobusy elektryczne. Tylko w tym roku (do końca kwietnia) przybyły 52 pojazdy.
- Wiesz o ciekawym wydarzeniu? Poinformuj nas o tym! Czekamy: redakcja@agropolska.pl